• Oddychanie, jedzenie, mówienie

    Dziś chcielibyśmy opowiedzieć,  jak istotny wpływ na rozwój wymowy małego dziecka mają tak podstawowe czynności jak jedzenie i picie. Artykulacja opiera się na tych samych ruchach, które wykonywane są w trakcie przyjmowania pokarmów np. zwarcie ust przy odgryzaniu kęsa odpowiada zwarciu ust przy wypowiadaniu głosek „p”, „b”, „m”, uniesienie języka podczas przełykania wykonywane jest w ten sam sposób jak podczas wypowiadania m. in. głosek „d”, „r”, „l” oraz „sz”. Czego powinniśmy się wystrzegać, aby dziecko mogło opanować umiejętności żucia, gryzienia, połykania oraz w efekcie pięknego mówienia?

    Oddychania przez usta 

    Prawidłowy sposób oddychania, czyli oddychanie przez nos stanowi właściwie podstawę pozostałych czynności jak jedzenie, picie i na samym końcu artykulacja. W celu uniknięcia następstw oddychania przez usta należy od niemowlęcia zabiegać o niezakłócone oddychanie nosem poprzez: karmienie piersią, dbałość o drożność nosa, podtrzymywanie opadającej żuchwy czapeczką zapinaną pod brodą, domykanie otwartej buzi, zapewnienie odpowiedniej, niezbyt wysokiej poduszki, czasami zamiast pod głowę niemowlaka wystarczy podłożyć poduszkę lub zwinięty kocyk pod materac.

     Podawania papek

    Czyli zmiksowanego jedzenia – gdy dziecko nauczy się już samodzielnie siedzieć, powinniśmy zadbać o to, aby jedzenie miało postać bardziej zagęszczoną. Ważne jest, aby dziecko miało okazję wyczuć drobne, miękkie kawałeczki warzyw, czy mięsa. Podawanie pokarmów tylko w postaci płynnej może doprowadzić do pojawienia się u malucha wzmożonych odruchów wymiotnych. Czasami rodzice zastanawiają się dlaczego dziecko, które do tej pory chętnie jadło, nie ulewało, nie zwracało, nagle zaczyna wymiotować, gdy w zupce pojawi się kawałek marchewki. Dzieje się tak, ponieważ jama ustna, przełyk, żołądek dziecka nie są przyzwyczajone do innego rodzaju konsystencji i łatwo ulegają podrażnieniu, są nadwrażliwe.

    Przedłużonego używania smoczków i butelek

    Tak naprawdę z używania smoczków i butelek powinniśmy zrezygnować najpóźniej do końca pierwszego roku życia dziecka. Dłuższe ich stosowanie jest częstą przyczyną seplenienia (język podczas mówienia wsuwa się między zęby), a także, o czym nie wszyscy wiedzą, wad zgryzu ( np. przesunięcie żuchwy do przodu, tak zwany przodozgryz). Smoczki (także te od butelki) uniemożliwiają prawidłowe uniesienie języka w trakcie połykania, ponieważ zajmują miejsce na podniebieniu. Pionowy ruch języka jest niezbędny do opanowania dojrzałego sposobu połykania (takiego, który cechuje dorosłych). Dziecko powinno opanować tę umiejętność do końca 3, najpóźniej 4 roku życia – z chwilą pojawienia się wszystkich mleczaków. Żeby uniknąć opisanych problemów należy jak najwcześniej zacząć uczyć dziecko (gdy zacznie stabilnie siedzieć) pić z normalnego kubeczka lub specjalnych bidoników z rurką (nie są to „kubki niekapki”!). Rozwój pionizacji języka rodzice mogą wspomagać poprzez zachęcanie dziecka do naśladowania wymowy głoski „l” np. w formie piosenek ze zwrotem „la”, „la”, „la” lub jeżeli zajdzie taka potrzeba poprzez stosowanie masażu inicjującego unoszenie czubka języka.

    Tych kilka prostych porad powinno sprawić, że Wasze pociechy będą pięknie mówiły w przyszłości. Gdybyście mieli dodatkowe pytania do naszego logopedy zapraszamy do kontaktu: magdabakowska24@gmail.com

Dodaj komentarz